Frequently Asked Questions

Vanliga Frågor

Om Xtakes Marketplace

Xtakes Marketplace är det system som Xtakes-partners använder för att visa sina egna produkter på xtakes.se (och alla xtakes underdomäner). Detta syns tillsammans med de produkter som säljs direkt av Xtakes. Kunderna kan samtidigt beställa både Xtakes-produkter och produkter från erbjudanden från alla Xtakes-partner.

Alla partners som ingår i Marketplace-systemet har valts noggrant och utvärderas och övervakas ständigt så att vi kan säkerställa de kvalitetsstandarder som kunderna förväntar sig. 

Varje produkt på Xtakes.se (och alla underdomäner) har en av dessa etiketter:
1. Produkten säljs och levereras av Xtakes: Produkten säljs direkt av företaget som äger Xtakes, X Solutions HB, och åtföljs av de tjänster som utvecklats av Xtakes.
2. Produkten säljs och levereras av Xtakes-partners eller ett oberoende företag som är kvalificerat i Xtakes Marketplace-systemet efter att Xtakes har analyserat kvaliteten på de tjänster och produkter som Xtakes-partners erbjuder. När du beställer en sådan produkt skickar vi din beställning till vår partner och partnern kommer att leverera den till dig tillsammans med alla juridiska dokument.

Handelsvillkor, leveransavgifter, returpolicy och avgifter samt produktgarantier kan vara olika för varje partner; dessa visas på sidan dedikerad till Xtakes-partnern. De är inte heller de som följer med produkter som säljs direkt av Xtakes. Vi tar hand om hela shoppingupplevelsen, från att tipsa om produkter till köp och leverans, inklusive retur om det skulle behövas. 

Du känner alltid till statusen för dina beställningar med ett Xtakes-konto.

Du reducerar tidsåtgången varenda gång du beställer. 

Du har permanent tillgång till din orderhistorik och du har ett register över inköp som gjorts på Xtakes.

Du kan skapa särskilda listor med de produkter  du vill köpa.

Du är alltid uppdaterad med de senaste kampanjerna och du får skräddarsydda erbjudanden.

Du kan lämna kommentarer och omdömen om de köpta produkterna som du har beställt. 

Xtakes Marketplace – systemet är tillgängligt för alla detaljhandlare som kan erbjuda ett konsekvent sortiment av produkter från minst en detaljhandelskategori, har erfarenhet och resurser för att snabbt leverera kundorder och tillhandahålla kundservice. De måste ha kapacitet att täcka hela Sveriges territorium, dock gäller detta inte mat och dryck för tillfället för Malmö, Lund och Vellinge kommun. 

Om du vill bli partner i Xtakes Marketplace-plattformen, registrera dig som säljare och se mer här. Efter att ha utvärderat och validerat profilen, och så snart försäljningen av dina produkter på Xtakes Marketplace är möjlig, dvs godkänd, kommer vi att kontakta dig för att sammanställa detaljerna om samarbetet. 

Att handla på Xtakes

För att kunna beställa produkter som säljs av Xtakes och Xtakes Marketplace-partners är det rekommenderat att skapa ett kundkonto.

Beställningsprocessen online är standard: när du har hittat en önskad produkt, klickar du på knappen ”Lägg till i kundvagn”. När du lägger till produkter i vagnen omdirigeras du automatiskt till kundvagnssidan, där du kan granska listan över produkter, uppdatera mängden eller ta bort en eller alla valda produkter. För att lägga till fler produkter i kundvagnen kan du återvända till butiken.

I kundvagnen kan du köpa produkter av Xtakes, såväl som av partners på Xtakes Marketplace. Dessa är grupperade efter vad de säljer.  Under varje produktgrupp hittar du priser och fraktpris, samt eventuell rabatt. Totalpriset är inklusive moms. 

Ja, det kan enkelt du göra. Tryck på det röda krysset bredvid produkten eller produkterna så att den/ de tas bort.

Nej, tyvärr går det inte. Därför ber vi dig att noga tänka igenom vad du vill beställa. Observera att du alltid kan returnera produkten inom 14 dagar, men då betalar du för frakten. 

Nej, det är tyvärr inte möjligt. 

Om du har registrerat dig som kund hos oss, kan du spara produkter på din önskelista. Detta gäller bara om du har lagt till den.

Ja, alla visade priser är inklusive moms. Observera att frakten för olika produkter kan variera, men du kan se detta i din kundvagn när du betalar. 

Ja, allting sker krypterat med högsta säkerhetsnivå. När du beställer hos oss uppger du dina personuppgifter och godkänner samtidigt att vi sparar och använder dessa för att kunna genomföra din beställning. Vi dokumenterar även viss kommunikation som vi har med dig för att kunna ge dig bästa service när vi följer upp beställningar.

Betalning

Du kan betala på följande sätt:

1. Swish

2. Kortbetalning Stripe

3.  

Ditt kort debiteras omgående när du genomfört köpet.

Just nu arbetar vi för att komma fram till den bästa lösningen. Mer information laddas upp inom kort. 

Ja, beställningsbekräftelsen vi mejlar dig fungerar både som kvitto och garantibevis.

Leverans

Vi mejlar en beställningsbekräftelse till dig med beställningsnummer och information om det du har köpt.

Ja, snart kommer leveransen att även vara tillgänlig i Danmark via Xtakes Danmark. 

Hämtar du inte ut din beställning går paketet tillbaka till oss eller vår partner som outlöst paket. Du debiteras då 250 kronor för alla omkostnader som ett icke-uthämtat paket medför.

Fraktkostnader kan variera men du kommer att se kassasidan för uppdaterade leveranspriser.

Fraktkostnaderna inkluderar:

  • – Lämplig paketering (kartonger, bubbelplast, invändigt skydd m.m.)
  • – Transport
  • – Försäkring
  • – Tullklarering i ursprungslandet

Samtliga våra varor lämnar lagret med förpackningen i utmärkt skick.

Först måste du kontrollera att antalet mottagna paket motsvarar antalet skickade. Inspektera sedan varje paket utanpå och kolla noggrant efter tecken på stötar, sprickor, skadade lådor, poststämplar eller övriga tecken som kan väcka misstankar om att godset är skadat. Du måste antingen på papper eller digitalt underteckna fraktsedel (PDA) där det står ”PAKET TILL SYNES ILLABEHANDLAT”, ifall sådana tecken finns. Om du inte undertecknar paketet som ”TILL SYNES ILLABEHANDLAT” och uppvisar senare bilder på tydliga skador på paketet, kommer detta leda till att ärendet avvisas automatiskt.

Garanti

Samtliga våra varor lämnar lagret med förpackningen i utmärkt skick.

Först måste du kontrollera att antalet mottagna paket motsvarar antalet skickade. Inspektera sedan varje paket utanpå och kolla noggrant efter tecken på stötar, sprickor, skadade lådor, poststämplar eller övriga tecken som kan väcka misstankar om att godset är skadat. Du måste antingen på papper eller digitalt underteckna fraktsedel (PDA) där det står ”PAKET TILL SYNES ILLABEHANDLAT”, ifall sådana tecken finns. Om du inte undertecknar paketet som ”TILL SYNES ILLABEHANDLAT” och uppvisar senare bilder på tydliga skador på paketet, kommer detta leda till att ärendet avvisas automatiskt.

  1. Kontakta oss på office@xtakes.se.
  2. Du måste förbereda förpackningen och se till att den är i gott skick samt lägga alla bristfälliga varor i en stor kartonglåda. Tänk på att ursprungliga förpackingslådor ska tas emot oskadda, utan några klistermärken eller tecken på nötning. Sålunda är det nödvändigt att de emballeras i kartong och förseglas väl.
  3. Garantin täcker farbiksfel dock absolut inte nötning eller felanvänding. Vi återbetalar endast pengar som betalats för varor med fabriksfel, så du ska vara noggrann med vad som redan vid leverans visar tecken på nötning eller stötningar. Vid skada på förpackning eller klistermärken återbetalas inte hela varuvärdet. Därför är det viktigt att du som kund att emballera godset som återsänds i en extra kartonglåda och inte nöta på varan.
  4. Så fort varorna tagits emot kommer Xtakes skicka till vår partner  SAT-system att analysera var och en för sig och efter att ha bekräftat vad du anmält gå vidare med ersättning eller återbetalning, beroende på fallet. Återbetalningar görs till din bankkonto. Godskontroll och återsändning kan ta några veckor från och med att varorna tagits emot i våra partners lager.

Om produkten visar tydliga tecken på felanvändning, omotiverade skador eller anländer i dåligt skick;

– Om produkten returneras utan förpackning, med skadad förpackning eller med transportetiketter som gör förpackningen oanvändbar kommer 50 % av varans värde dras av; samt

– Om produkten returneras och det saknas delar eller tillbehör, eller om beskrivningen av skadan inte stämmer, kommer varan inte att återbetalas.

Mycket viktigt: Inga återbetalningar görs för varor som returneras till Xtakes / Xtakes partners och som inte är defekta eller som har oriktiga skadebeskrivningar. Dessa kommer lagras i vårt partners lager och du kommer få ett meddelande. Du kommer ha 7 dagar, räknat från mottagandet av meddelandet, för att bekräfta om du vill att varorna ska skickas tillbaka till ditt lager efter att du har betalat för fraktkostnaderna. Om vi inte tar emot någon bekräftelse eller betalning inom 7 dagar kommer varorna förstöras i en återvinningscentral. Under inga omständigheter kommer Xtakes att acceptera något som helst anspråk på varorna.

Så fort varorna tagits emot i vår partners lager och kontrollerats går vi vidare med återbetalning av motsvarande belopp till din bankkonto. Tänk på att återbetalningsprocessen kan ta några veckor tills alla varor kontrollerats.

Vårt åtagande är att erbjuda våra kunder högsta kvalitet och bästa garanti. Samtliga varor har två års garanti från och med leveransdag.

– Skador som orsakats av oaktsamhet, stötar, felaktig användning, manipulering, fel spänning eller installation, eller slitage och användning täcks inte.

– När det gäller IT-produkter täcker garantin inte virusborttagning, programåterställning efter virus eller ominstallation av hårddiskar efter formatering.

– Om någon detalj på garantikortet eller köpebeviset ändras, raderas eller ersätts; 

– Om produkten som garantin gäller eller dess ID-nummer manipuleras eller repareras utan att det först har godkänts av den tekniska supporten.

Ångerrätt och reklamationer

Du har möjlighet att nyttja ångerrätten på 14 dagar (från det att du mottagit leveransen) och returnera produkten. Vi rekommenderar dig att alltid kontakta Xtakes vid returer innan du skickar tillbaka produkten för att undvika att produkter kommer bort. Vid ångrat köp är det du som kund som står för kostnaden för returfrakten.

Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor: 

  • (a) varor som har tillverkats enligt Kundens anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;
  • (b) varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis underkläder, badkläder, in-ear hörlurar, kosmetiska och hygieniska produkter så som smink och hårvård, löshår, hårtorkar, rakapparater, eltandborstar, vågar, värmedynor, fotbad och liknande produkter);
  • (c) en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal (exempelvis livsmedel eller läkemedel);
  • (d) ljud- eller bildupptagningar (exempelvis en CD-skiva) eller datorprogram med bruten försegling; eller
  • (e) digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (exempelvis datorprogram, applikationer, spel, musik, videor eller texter där åtkomsten sker genom nedladdning från eller direktuppspelning).
  • (f) Produkter i gott skick och rätt levererad vara som har öppnats. 

Hittade du inte svaret på din fråga?

Kontakta oss

We’re Here to Help ! Contact us

Main Menu